Welcome
Welkom bij de Ford Transit Club

Op dit moment bent U niet ingelogd. Log in of registreer als een nieuwe gebruiker. Als gebruiker kunt u chatten, berichten plaatsen en lezen.
join our community today!

Ford heeft plots problemen met remmen...

Ford heeft plots problemen met remmen...

Postby Spoilerman » Tue Oct 12, 2010 2:40 pm

Beste Mensen van het forum!

Sinds drie weken zijn wij in het trotse bezit van een Ford transit camper uit 1977 (2.4 L Diesel). En hij bevalt uitstekend!

Alleen nu is er iets met de remmen. En, aangezien ik eigenlijk geen ervaring heb met heb repareren van auto's dacht ik dat ik het hier maar eens vraag. (ik wil wel graag wat van dit soort dingen opsteken. Heb ondertussen ook een Haynes manual, dus elk onderdeel moet te vinden zijn :P )

Ok. De eerste twee weken was er eigenlijk niets aan de hand met de remmen. Alleen nu heb ik vorige week perongeluk de auto op de handrem gelaten en ben hiermee een paar keer heen en weer gestoken om de parkeerplaats te verlaten. Tot dat ik dit opmerkte en hem van de rem deed. Kan gebeuren...

Alleen sindsdien lijkt hij problemen met het vacuumsysteem te hebben. Ik kan namelijk de rem heel diep intrappen en ook hoor ik een sissend geluid en zie ik de wijzer op de vacuummeter sterk dalen. Nu moet hier wel aan toegevoegd worden dat hij, alhoewel minder, nog wel remt en dat het ook verschilt hoeveel de wijzer op de vacuummeter zakt (tijdens een rit).

Kan het zijn dat ik doordat ik gereden heb met de handrem misschien een cilinder heb vernield? Of is er misschien lucht ingekomen hierdoor? (en kan ik de cilinders misschien ontluchten?) (Ik merkte ook op dat het tankje met remvloeistof tot ongeveer een derde gevuld was. Waarschijnlijk was dit ook al zo hoog toen we hem aankochten. Dit is ondertussen wel aangevuld, maar toch...)

Is iemand van jullie dit misschien ooit eens overkomen?

Alvast bedankt voor de hulp!
Spoilerman

Re: Ford heeft plots problemen met remmen...

Postby Spoilerman » Tue Oct 12, 2010 4:45 pm

Op veel fora lees je trouwens dat wanneer mensen soortgelijke problemen hebben dat ze dan de remleidingen en cilinders proberen te ontluchten. Maar wanneer je niet recentelijk iets hebt vervangen van je remsysteem kan er dan zomaar lucht in je leidingen en cilinders terecht komen?

Wanneer je lucht in je systeem hebt gekregen betekend dat dan niet altijd dat er een cilinder of leiding kapot is en dat je die eerst moet vervangen? (en kan iets simpels als een te laag remvloeistof niveau de oorzaak zijn voor het krijgen van lucht in het systeem?)
Spoilerman

Postby roelsmits » Tue Oct 12, 2010 5:50 pm

hoi Spoilerman

het rijden van een klein stukje met de handrem erop kan geen kwaad maar wat ik lees en de klachten kan het toch zo zijn dat het te warm geworden is :( dat zal betekenen dat de remcilinder lekt, controleer : als je een minuut heel hart op de rem drukt of het pedaal zakt als het zakt heb je een lek.

test dit even

gr roel
roelsmits

Postby Spoilerman » Tue Oct 12, 2010 7:39 pm

Hoi Roel,

Bedankt voor je reactie! Ik heb de test gedaan en ik moet zeggen dat ik het nog best lastig beoordelen vond... Eerst heb ik het met de motor uit gedaan en heb toen geprobeerd te voelen wat er gebeurde. In de eerste twee seconden moet je even wennen en concentreren op hoe je je voet hebt staan, maar wanneer ik daarna proberen te voelen of de pedaal verder zakt, dan lijkt dat niet echt zo (al vermoed ik soms een beetje, maar vraag me af of ik het me verbeeld).

Toen heb ik het met de motor aan gedaan zodat ook de vacuumteller aanstaat. Dezelfde test en hetzelfde gevoel van het pedaal. De vacuumwijzer sprong naar beneden van net iets onder de 1 ( de ruststand) naar ongeveer 0,5 a 0,6. Ik merkte toen wel dat de wijzer gedurende de minuut ongeveer 0,1 a 0,15 omhoog gekropen was...

Dus misschien een klein lek of denk je dat dit niet echt is waar je aan dacht?

Groetjes!
Spoilerman

Postby dr krankenstein » Tue Oct 12, 2010 11:11 pm

niet zo bekend met de diesel trans , maar k neem aan dat je n rembekrachtiger hebt ? die werkt dus op de onderdruk
dus waarschijnlijk moet je t daarin zoeken (waarschijnlijk lekke bekrachtiger dus)
zal iig niets met je handrem-vergeten te maken hebben

terzijde (als er lucht in je remsysteem zou zitten moet je pedaal ook sponzig aanvoelen)
dr krankenstein

Postby Spoilerman » Wed Oct 13, 2010 9:14 am

Zou het eerlijk gezegd zelf ook raar gevonden hebben als het iets met de handrem te maken had... (maar het viel toevallig samen).

Wat bedoel je trouwens precies met sponzig? wanneer ik tijdens het rijden rem dan hoor ik gesis en zakt de rem dieper dan normaal. Is dat sponzig?

Roel vroeg in zijn bericht hierboven of er iets warm geworden is. Nu was het wel zo dat het afgelopen zondag even iets branderig rook tijdens het rijden. Maar dit was van korte duur. En, of dit iets te betekenen had?
Spoilerman

Postby roelsmits » Wed Oct 13, 2010 12:08 pm

Als je remschoen oppervlak verbrand is remt het achter ook niet zo lekker dat kan ook zijn wat voelt.

Je kan 2 dingen doen of demonteren en de remschoenen nakijken,
of even langs je keuring station en met de achteras op de rem bank.
roelsmits

Postby Spoilerman » Wed Oct 13, 2010 2:14 pm

Ben bang dat het de laatste optie word. Hij wordt dit weekend weggebracht voor de keuring. Dus ik kom een beetje in tijdnood om er zelf nog iets aan te doen. Vind het op zich altijd wel prettig om zoiets zelf uit te zoeken, maar dat zal nu niet lukken. Ik zal het in elk geval laten horen wat het uiteindelijke mankement was..

Best spannend moet ik zeggen zo'n keuring als je een auto nog niet zo lang hebt...
Spoilerman

Return to Transit 1972-1978