Welcome
Welkom bij de Ford Transit Club

Op dit moment bent U niet ingelogd. Log in of registreer als een nieuwe gebruiker. Als gebruiker kunt u chatten, berichten plaatsen en lezen.
join our community today!

top snelheid transit

top snelheid transit

Postby xychix » Wed Feb 08, 2012 8:25 pm

Kunnen julie me laten weten wat jullie cruisesnelheid en topsnelheid ongeveer is? bijvoorkeur met toerental erbij.

Top = 3.000 100 Km/h, evt inhalen met +/- 3.200 120 Km/h
Relaxed cruisen (ivm geluid door t toerental) wodt dan 90 Km/h met ongeveer 2.800

dat is dan de Transit 2.5D 80 DC 4.56

die 4.56 lijkt de eindoverbrenging te zijn, volgens mij heb ik t sloomste model op de markt ;) Ik mag iig. nu wel hopen dat hij met aanhanger of lading ook nop 100 haalt :D
*** Dank voor alle snelle reacties en waardevolle info, superforum!! ***
xychix

Re: top snelheid transit

Postby transit » Wed Feb 08, 2012 9:39 pm

Onze Transit heeft geen toerenteller maar we rijden regelmatig met een kruissnelheid tussen de 110 en 120 KM per uur.
Hoewel ik het toerental dus niet weet ervaar ik het als een prettige snelheid. Door de geluidsisolatiemaatregelen die ik heb genomen is er dan heel goed een gesprek te voeren zonder echt met stemverheffing te spreken.
Ik heb regelmatig met een vrij forse caravan erachter gereden en ook dan is een snelheid van 100 heel goed haalbaar.
Een helling neem je het best door vroegtijdig gas te geven, ben je eenmaal bezig de helling te nemen dan heeft gasgeven doorgaans niet zo veel effect meer.
Doorgaans is dat ook niet zo'n probleem want hellingen hebben we eigenlijk alleen maar op vakantie, en dan hebben we de tijd.
Door de bank genomen rij ik toch het liefst rond de honderd met de bus, zo'n auto nodigt echt niet uit om snel te rijden, en zo komen we er ook wel.
Door de geluidsreductie is een lange rit ook niet zo vermoeiend.
Voor mij is een lange vakantierit echt een plezier om te doen, we zijn vier keer met de bus naar het zuiden van Portugal geweest en dat was toch elke keer zo'n 6.500 kilometers, in vier weken dan. het verbruik ligt dan steeds op 1 op 12.
Groeten,

Klaas

As't nait ken zo as't mout, dan mout het mar zo as't ken.
transit

Postby xychix » Wed Feb 08, 2012 10:38 pm

Klaas,

Weet je jou eindoverbrenging? 4.56 3.94 en iets van 3.11 zijn volgens mij de opties.

groet,
Mark
xychix

Postby trouwevierwieler » Wed Feb 08, 2012 11:53 pm

die 4.56 lijkt de eindoverbrenging te zijn, volgens mij heb ik t sloomste model op de markt ;) Ik mag iig. nu wel hopen dat hij met aanhanger of lading ook nop 100 haalt :D

Het lijkt erop dat je transit weinig gebruikt is. Ik ben er van overtuigd dat je op de teller tenminste 130 moet kunnen rijden. Maar vermoedelijk is er erg weinig meegereden, vooral korte afstanden en daardoor is tie misschien wat sloom geworden.
Onderhoud uitvoeren alleen doet al wonderen. Doe daarna eens waarvoor die gemaakt is.
Maak lange ritten en laat hem vooral eens lekker werken (warme motor, niet teveel toeren maken).
Jouw transit is laag, vrijwel leeg. Dus moet hij zuiniger en sneller zijn dan die van ons.
Afhankelijk van de motorcode heb je bovendien ook wat meer pk's.
fyi-motor-codes-t611.html?hilit=motor%20codes

Fabrieksmatige verschillen in eindoverbrenging hadden niet als doel een andere topsnelheid.
Wel hadden ze te maken met een hoger rendement per liter diesel.
Transit, 1990 MK3 2.5D,
Robert.
trouwevierwieler

Postby xychix » Thu Feb 09, 2012 11:37 am

hmm, ik hoop dan wel dat ie met t zelfde toerental meer snelheid gaat maken (en dat lijkt me mechanisch onmogelijk) anders moet ik heeeel snel gaan isoleren :)

Maar als ik toch een korte eindoverbrenging heb dan kom ik toch op een zelfde toerental (laten we zeggen dat deze blokjes niet meer dan 3.300 RPM willen lopen) op een lagere topsnelheid uit?

Ook voelt 3.000 rpm als plankgas, aleen door dan het bovenste gedeelte van het pedaal in te kantelen kan ik er nog wat meer uit persen.
Op 24 feb gaat de bus in 1 nacht 800 km rijden. Dan kan hij zijn lol op :)

op mijn kenteken (rdw.nl) heb ik een vermogen van 56 kW, volgens een online calculator is dat 76.216 PK.

2.5 DI * =76 PS
4HB
4HC

een van die 2 dus :) nu nog even zoeken waar dat * voor staat :P

- edit -
Natuurlijk hebben de engelsen hier ook over gedacht:
http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=97101
hieruit blijkt dat de toeren toch kunnen oplopen tot 4.500, dat zou een aanzienlijk hogere top geven. Moet alleen nog even zien waarom mijn pedaal blijft steken. mogelijk heeft de bouwvakkerbaas er gewoon een bout doorgedraaid. Heb de constructie nog niet bekeken.

4.11 goes Faster than 4.56 but pulls weight worse
xychix

Postby trouwevierwieler » Thu Feb 09, 2012 12:48 pm

Ja druk forum, erg veel kennis. Veel te koop voor belachelijk weinig geld. Ik zit er zelf ook.
Maar dit forum is ook erg handig: http://www.transit-stammtisch.de/forum/index.php (bedankt Klaas!)

Begrijp ik goed dat je bij meer dan 3000 rpm in een rood toeren gebied terecht komt?
Heb je al eens naar de motorcode gezocht op je VIN plaat (traptrede-bijrijderszijde)?
Daar staat ook vast iets op over die ratio's.

Interessanter is bij welk toerental het maximum vermogen of koppel geleverd wordt.
De reductie is inderdaad afhankelijk van veel zaken zoals velgdiameter (14 of 15 inch), versnellingsbak ratio's maar ook de differentieel ratio's (G and H ratios):
H axle=type 34 which has the diff carrier bolted to diff and single rear wheels. ratios-3.9:1 4.11:1 4.56:1 5.14:1
G axle= type 53 axle which has only a rear plate on the diff and is fitted to double rear wheels.ratios-4.63:1 5.14:1 5.83:1
(bron: http://fordtransit.org/forum/viewtopic. ... 3&start=75).

Zelf heb ik deze: H type T34 4,56:1. (met 14" wielen = minder topsnelheid dan bij 15").
Mogelijk dus dezelfde als die jij hebt.
Als ik het aantal omwentelingen van mijn cardanas tel en die van het wiel krijg ik deze verhouding: cardanas:wiel=2,28:1
Transit, 1990 MK3 2.5D,
Robert.
trouwevierwieler

Postby xychix » Thu Feb 09, 2012 12:59 pm

Dan hebben we in grote lijnen dezelfde bus.

het groene gebied van de toerenteller loopt van 1.500 tot 3.000 rpm. Hij kan vast verder maar dan moet ik mijn pedaal iets kantelen. Ik kijk straks thuis even hoe dat werkt. Het boekje zegt dat die groene gebied het 'optimale en meest zuinige' toerengebied is. Er zal dus wel meer zijn alleen haalt mijn lui bak dat niet :P

Mijn toeren teller heeft geen rood gebied :) Ik weet alleen dat 'volgas' 3.000 lijkt en als ik dan mijn tenen verder inkantel ik nog ietsje aan toeren kan winnen.

Als het blok inderdaad doorloopt tot 4.500 dan moet er snelheid zat in zitten, mogelijk even 'ont luien' voordat hij die extra toeren gaat maken. Cruisen met 3.000 rmp a 100 km/h is wel te doen opzich.
Last edited by xychix on Thu Feb 09, 2012 1:05 pm, edited 1 time in total.
xychix

Postby transit » Thu Feb 09, 2012 1:03 pm

Mijn bus had in twaalf jaar slechts 25000 gereden en was vrij sloom, van de Ford dealer een busje meegekregen om door een tank diesel te doen zodat de motor van binnen schoonbrandt, daarna 400 kilometer gereden met zo'n 120, 130 per uur. Je voelde de motor wakker worden onderweg.
Kort daarna naar Portugal en daarna was de motor een stuk kwieker geworden.
Groeten,

Klaas

As't nait ken zo as't mout, dan mout het mar zo as't ken.
transit

Postby xychix » Thu Feb 09, 2012 1:06 pm

transit wrote:Mijn bus had in twaalf jaar slechts 25000 gereden en was vrij sloom, van de Ford dealer een busje meegekregen om door een tank diesel te doen zodat de motor van binnen schoonbrandt, daarna 400 kilometer gereden met zo'n 120, 130 per uur. Je voelde de motor wakker worden onderweg.
Kort daarna naar Portugal en daarna was de motor een stuk kwieker geworden.

Ik heb mogelijk nog wel wat van die diesel reiniger liggen, 2-tact minerale olie (300 ml op n tank) schijnt hetzelfde te doen.
xychix

Postby trouwevierwieler » Thu Feb 09, 2012 4:24 pm

2 tact olie?
das wel heel toevallig:

2-takt-olie-toevoegen-bij-onze-diesels-t535.html#p2622

Oh ja, bij mij was de binnen gaskabel (of is het dieselpompverstelkabel om snelheid te wijzigen) een beetje langer geworden in de loop der kilometers.
Stel de buitenkabel op de pomp wat strakker en je hebt meer pedaal slag.
Transit, 1990 MK3 2.5D,
Robert.
trouwevierwieler

Next

Return to Transit 1986-2000